Til Daglig Andagt
1 Feb: Retfærdiggjort Frit

Gennem Jesu Blod Er Jeg Retfærdiggjort, Gjort Retfærdig,
Ligesom Om Jeg Aldrig Havde Syndet.
Af Derek Prince

"24. og bliver retfærdiggjorte uforskyldt af Han's nåde ved forløsningen i Kristus Jesus,

25. hvem Gud ved Han's blod fremstillede som sonemiddel, ved tro; det gjorde Gud
for at vise sin retfærdighed, da han i sin langmodighed havde båret over
med de synder, som forhen var begået." (Romerne 3:24-25)
.
Jeg er glad for, at ordet "frit" er inkluderet i denne passage. Problemet med religiøse mennesker er, at de altid forsøger at opnå forløsning, og det opnår de aldrig. De er aldrig tilfredse og aldrig afslappede, fordi de tror, de skal gøre en lille smule mere for at blive gjort retfærdige. Det vil aldrig virke.

Vi retfærdiggøres kun gennem troen på Jesu blod. Lad os se på Romerne 4:4:

"Nu til den som har gerninger at opvise, ham tilregnes lønnen ikke af nåde, men efter fortjeneste."

Mange mennesker tror, at hvis de altid har levet rigtigt og gjort deres pligt, skylder Gud dem retfærdighed eller retfærdiggørelse - at det er en gæld, der tilkommer en. Men i virkeligheden skylder Gud ikke noget til nogen. Læg mærke til v:5:

"Anderledes med den, som ikke har gerninger at opvise, men tror på Ham, som retfærdiggør den ugudelige: ham regnes hans tro til retfærdighed."

Det første, vi skal gøre, er at stoppe med at prøve at gøre os selv retfærdige. Lad være med at prøve at blive lidt bedre. Sæt en stopper for alt det. Det, vi skal gøre, er bare at tro. Så enkelt er det. Ellers klarer vi det aldrig.

Bøn
Tak, Herre, for Jesu blod. Jeg proklamere, at jeg er blevet retfærdiggjort frit af din nåde. Jeg tror på ham, som retfærdiggør mig, og min tro regnes som retfærdighed. Gennem Jesu blod er jeg retfærdiggjort, gjort retfærdig, ligesom om jeg aldrig havde syndet. Amen.


Til 2 Feb.